بررسی تطبیقی چهره پردازی به سبک تراژدی یونان باستان در تنگسیر صادق چوبک و گوریل پشمالوی یوجین اونیل
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
- نویسنده ندا منعم
- استاد راهنما مریم سلطان بیاد فاضل اسدی امجد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
تراژدی در مسیر تکامل خویش دستخوش تغییرات گوناگون گشته و معانی مختلفی به خود دیده است. ارسطو در کتاب بوطیقا ماهیت تراژدی یونانی قرن پنجم قبل از میلاد را مطرح و تحلیل نموده است. آن طور که از شواهد بر می آید، مبحث درام مدرن بیشتر با مدلهای تراژدی و قهرمان پروری تراژیک یونان باستان در آمیخته تا با انواع دیگر تراژدی. در عصر مدرن مقیاس و شکل تراژدی دستخوش تغییر گشته است. بر خلاف تراژدی های یونان باستان، غم و اندوه و نگون بختی پادشاهان، ملکه ها و شاهزادگان دیگر بن مایه ی تراژدی را تشکیل نمی دهند و مورد توجه قرار نمی گیرند. آن چه که جایگزین اشرافزادگان شد و در مرکز توجه قرار گرفت، شخصیت های روزمره و عادی تر بودند که در جای جای زندگی روزمره ی مردم فرودست یافت می شدند. درام و سایر روایت مدرن همواره با تقویت واحیا جنبه های مختلف تراژدی یونان باستان، این گونه از تراژدی را به چالش کشیده اند. در طول تاریخ مفاهیم مختلف به طور منطقی معانی و استفاده های نوینی پیدا می کنند و در الگو های مختلف به کار گرفته می شوند. مفهوم قهرمان تراژیک نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. یوجین اونیل که به عنوان یکی از دراماتیست های آمریکایی که نقش به سزایی در نوزایش دوباره تراژدی یونان باستان داشته شناخته می شود، درشخصیت ینک در نمایشنامه ی گوریل پشم آلو تعریف جدیدی از قهرمان تراژیک ارائه می دهد. نوع مشابهی از این قهرمان پروری را می توان در فرآیند تکمیل شخصیت زارممد در رمان تنگسیر صادق چوبک شاهد بود. با نگاهی بر نظریات پسا-هگلی پیرامون قهرمان تراژیک مدرن، در روند این پژوهش خواهیم کوشید تا ابعاد مختلف این گوریل پشمالوو تنگسیر را مورد تحلیل قرار داده، علی الخصوص به نحوه ی پرورش مفهوم قهرمان پروری تراژیک به سبک یونان باستان در این دو را مورد بررسی قرار دهیم.
منابع مشابه
رویکردی سارتری به گوریل پشمالوی یوجین اونیل
گوریل پشمالوی یوجین انیل را می توان به عنوان یک نمایشنامه ی فلسفی در نظر گرفت. ینک قهرمان داستان، در حاشیه جامعه زندگی می کند. او سعی می کند که هویت واقعی خود را بیابد تا بر اساس آن امیدها و آرزوهایش را دنبال کند، اما در نهایت به ورطه ی نا امیدی و یاس سقوط می کند. مسئله ای که ینک با آن رو به رو می شود، مسئله ای است که انسان در هستی شناسی سارتردر طول زندگی خود با آن رو به رو می شود. اگرچه این نم...
بررسی تراژدی یونان باستان و تراژدی مدرن از منظر هگل
این مقاله میکوشد از میان آرای متعدّد هگل، دربارۀ هنر و زیباییشناسی، به بررسی تراژدی یونان باستان و تراژدی نوین (مدرن) بپردازد. به طور کلّی تراژدی از نظر هگل عبارت است از گونهای درام که در آن برخورد و تصادم میان دو موضع رخ میدهد؛ دو موضعی که هر یک به خودی خود از حیث اخلاقی موجّهاند. در پایان تراژدی، این تصادم بهطریقی رفع میشود. در این میان تراژدی یونان باستان و تراژدی نوین که یکی به دورۀ کل...
متن کاملتحلیل گفتمان سیاسی رمان «تنگسیر» صادق چوبک
پژوهش حاضر با استفاده از نظریات متفکرانی همچون وسنو، کالینز، باختین، معدل و با کمک روش سهسطحی فرکلاف، به تحلیل گفتمان سیاسی تنگسیر صادق چوبک پرداخته است. پرسش تحقیق حاضر، آن است که چگونه میتوان این اثر را در نظم گفتمان سیاسی، بهمثابه گفتمان، تلقی نمود و محتوای این گفتمان، چهگونه، شکلگرفته است؟ در این راستا، پس از تحلیل سطوح توصیفی و تفسیری گفتمان سیاسی آن، با تاکید بر فرضیههای پنجگانه، ...
متن کاملبررسی تطبیقی شخصیت پردازی در دو رمان "تنگسیر" و "سنگ صبور" صادق چوبک
ادبیات در ایران چه در زمینه نثر و چه شعر، تحت تأثیر تحولات اجتماعی پس از انقلاب مشروطیت، دچار دگرگونی های عظیمی شد. به طوری که آثار ادبی ایران را به دو دسته، ادبیات پیش از مشروطیت و ادبیات پس از مشروطیت تقسیم کرده اند.صادق چوبک نویسنده ای است که در شکل گیری داستان نویسی ایران پس از مشروطیت، نقش به سزایی داشته است. داستان های او به ویژه از لحاظ شخصیت هایش قابل تأمل است و ما در این رساله به طور ا...
مطالعه تراژدی مدرن در اثار یوجین اونیل
در همین راستا این تحقیق بر ان است تا نشان دهد که چگونه این دید تراژیک در نمایشنامه های اونیل متجلی می شود. این رساله نشان می دهد که علیرغم همه تغییر هایی که در روش خویش داشت، اونیل همواره سعی بر ارایه این دید تراژیک داشت و در این راه بهره زیادی از انواع کنایه بخصوص کنایه دراماتیک می برد.
15 صفحه اولبررسی تراژدی یونان باستان و تراژدی مدرن از منظر هگل
این مقاله میکوشد از میان آرای متعدّد هگل، دربارۀ هنر و زیبایی شناسی، به بررسی تراژدی یونان باستان و تراژدی نوین (مدرن) بپردازد. به طور کلّی تراژدی از نظر هگل عبارت است از گونه ای درام که در آن برخورد و تصادم میان دو موضع رخ می دهد؛ دو موضعی که هر یک به خودی خود از حیث اخلاقی موجّهاند. در پایان تراژدی، این تصادم به طریقی رفع می شود. در این میان تراژدی یونان باستان و تراژدی نوین که یکی به دورۀ کلا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023